Ha nem elég jók a képeid
Mit tehetsz, ha úgy találod, hogy nem elég jók a képeid, illetve nem teljesen olyanok, mint amilyennek látni szeretnéd őket? Mit tehetsz azért, hogy közelebb kerülj a megálmodott eredményhez? Egyáltalán mi jelenti a problémát, amin változtatni szeretnél?
Annak érdekében, hogy javítani tudd egy fénykép összhatását, meg kell találni a probléma gyökerét, máskülönben csak találgatunk, vaktában lövöldözünk és a gépet vagy a külső körülményeket okoljuk az elégtelen képminőségért. Persze előfordul, hogy tényleg a technika jelenti a szűk keresztmetszetet, viszont ezt csak akkor tudjuk egyértelműsíteni, ha az okot feltártuk.
A hiba behatárolása
Válassz egy fényképet azok közül, melyekkel nem vagy megelégedve, és miközben nézed, tedd fel magadnak a kérdést: mi nem tetszik ezen a képen? Próbálj minél konkrétabb és részletekbe menő választ adni! Ez egy kulcsfontosságú lépés. Ne elégedj meg annyival, hogy…
• Hát nem is tudom, valahogy nem az igazi.
• Nem adja vissza azt a látványt, amit élőben láttam.
• Nem a legjobb kép, de a kis unokám van rajta, és nekem így is tetszik, ő a mindenem.
Konkrétumok hiányában nem lesz megoldás. Megteheted azt is, hogy összeírsz minden választ, ami csak felmerül benned. Ezáltal egyre tudatosabbá válsz a képet alkotó tényezők elemzésében. Önmagában már azzal, hogy alaposan szemügyre veszed a képet, fejleszted látásmódod. A válaszaid – bármily meglepő – kategóriákba sorolhatóak. A rendszerezés nagy segítség a hiba okának lokalizálásában. Ezeket fogjuk most áttekinteni.
Szubjektív tényezők
A legtöbb ember a fényképezőgépét vagy a telefonját okolja a nem megfelelő eredményért, pedig az esetek túlnyomó többségében pusztán csak képalkotási problémával állunk szemben. Ha a fenti kérdésre adott válaszaid az alábbiakban leírtakhoz hasonlítanak, akkor biztosan a kompozícióval van a gond.
• Ezen a képen nem látszik annyira ez vagy az a tevékenység vagy személy mint élőben.
• Jellegtelennek vagy semmitmondónak találom a képet.
• Nem adja át azt az üzenetet, amit szerettem volna kommunikálni.
• Nem derül ki, hogy egyáltalán mi van a képen.
• Sajnos lemaradt róla ez vagy az.
• Túl sok a felesleges hely.
• Zűrzavarosnak találom.
• Ferde a kép.
• Lehet, hogy más színű ruhát kellett volna a gyerekre adnom.
• Nem tetszik, ahogy a fotóalany arcán kirajzolódnak az árnyékok.
• Az alany tök sötét, a háttér meg túl világos. *
A fentiekre a megoldást a kompozíciós szabályok ismerete és alkalmazása jelenti. Nem arról van szó, hogy sablonos képeket kell gyártanod, hanem arról, hogy tudd, mit hogyan tudsz kifejezésre juttatni, illetve mitől válik egy kép látványossá és izgalmassá, illetve mely tényezők segítik vagy gátolják üzeneted átjuttatását. A képalkotást igen kimerítően megtanulhatod a 101 Fotótipp sorozatból. Ez a honlap kimondottan erről szól.
* A fenti lista utolsó tétele alapvetően világítástechnikai kérdés, de a hétköznapi fényképezésben a kompozíció megváltoztatásával elkerülhető a jelenség. A megoldást szintén a tippsorozatban találod.
Technikai tényezők
A technikai vonatkozású kedvezőtlen jelenségeket is érdemes rendszerezni, mert megoldásuk is más módszereket kíván. Van ami valóban a gép vagy az objektív hibájából eredeztethető, de van amit a beállítások módosításával könnyedén orvosolhatsz.
Kezdjük a csoportosítást az úgynevezett expozíciós problémákkal. Az expozíció megvilágítást jelent fotográfiai értelemben, és arra utal, hogy a kép megfelelő mennyiségű fény jelenlétében készült, vagy nem. Egyszerűen úgy lehet megfogalmazni, hogy nem túl sötét, nem is túl világos, hanem pont olyan, amilyennek lennie kell. Persze ez így szakmailag kevés, de hétköznapi felhasználásra bőségesen elegendő magyarázat.
• Annyira világos a kép, hogy csak nagy fehérség látszik, illetve annyira sötét, hogy fekete foltokat látok, ki sem tudom venni a részleteket.
• A havas táj túl szürke lett.
• Nem adja vissza a naplemente színét a kép.
Szintén az expozíció témakörébe tartoznak az alábbi válaszok is, melyek nem a sötétségre vagy a világosságra vonatkoznak, azonban szerves részét képezik az expozíciós beállításoknak.
• Túl fakó lett a kép, illetve túl zajos.
• Bemozdult a téma.
• Túl sok az életlen terület a képen.
Az expozícióval kapcsolatos problémákra a megoldást a Bevezetés a fotográfia világába című könyvben, vagy a Fényképezés összetevői tanfolyamon találod, illetve egy rövid összefoglalót olvashatsz a tanfolyammal azonos című blogbejegyzésben.
Szintén gyakori jelenség az élesség és életlenség kérdése is. Ha a képeddel elégedetlen vagy az alábbi okok valamelyike miatt, akkor a fókuszálást kell alaposabban áttanulmányoznod, és körültekintőbben kell eljárnod, mert a megoldás a beállításokban keresendő.
• Nem ott éles a képem, ahol lennie kéne.
• Hiába van sok mérőmezőm, mégsem oda állítja a fókuszt, ahova szeretném.
• Kézzel állítom az élességet, de a keresőben nem látom rendesen, hogy mikor éles a kép.
Műszaki problémára lehet következtetni akkor, ha egyáltalán nem tudsz éles képet készíteni, ha bárhova állítod is a fókuszt, életlenséget kapsz.
Az élességről szintén a könyv, vagy a tanfolyam szól részletesen, ezen kívül két blogbejegyzést is ajánlok szíves figyelmedbe, melyek szintén nagy segítséget nyújthatnak a hibák és más nemkívánatos jelenségek lokalizálásában és megoldásukban. Az egyik az élesség és életlenség témát tárgyalja, a másik pedig az objektívekről szól. Utóbbi írást akkor érdemes leginkább áttanulmányoznod, ha képeid nem kielégítő minőségére az alábbi jelenségek utalnak.
• Pontosan állítottam be az élességet, mégsem szép a kép rajzolata.
• A tájképeim nem adják vissza azt a térélményt, amit élőben láttam.
• Nem tudtam eldönteni a kép készítésekor, hogy melyik objektívet használjam.
Összegzés
Jól látszik a fentiekből, hogy minden probléma behatárolható. Meg is kell tenned, ha jobb eredményt szeretnél elérni. Még ha azonnal nem is egyértelmű, hogy mi a megoldás, már azzal is előrébb jutottál, ha tudod, hogy hol keresd azt. Egy kis gyakorlással könnyedén meg tudod állapítani, hogy te nem fényképeztél a megfelelő időben, a jó nézőpontból, a helyes eszközzel és beállítással, vagy ténylegesen valami műszaki problémára vezethető vissza a nem kívánt eredmény. Amint lokalizáltad a problémát, már azt is tudni fogod, hogy hol találod a megoldást. Ez a szép a fényképezésben. Kísérletezz bátran, és fényképezz kedvedre!
Örömteli alkotást kívánok!
Szalay Krisztián
2018. 10. 18.