Mitől lesz a néző a kép részese?
Akkor igazán hatásos egy kép, ha a néző a részévé tud válni. Úgy kell elkészíteni a fényképet, hogy még véletlen se érezze magát kívülállónak az, aki az alkotást szemléli. Hogyan kivitelezhető ez a fotográfia eszközeivel? Egy nagyon egyszerű kompozíciós technikával.
A fényképész nézőpontja meghatározza a néző nézőpontját is. Nincs ebben semmi különös. Ahonnan készítjük a felvételt, a szemlélő is onnan fog a jelenetre tekinteni. Egy fénykép mindig árulkodik a fotós helyzetéről, még akkor is, ha a nézőnek sejtelme nincs a kép létrejöttének körülményeiről és a használatos kompozíciós technikákról.
Mitől lesz tehát a néző a kép részese? Attól, hogy te magad is a részese vagy. Mit jelent ez a gyakorlatban? A 101 Fotótipp sorozatban számtalanszor idéztem már Robert Capa híres mondását, miszerint „ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel”. Pontosan ezt jelenti, és nem lehet túlhangsúlyozni ennek fontosságát és a képre gyakorolt hatását.
Menj olyan közel a témához, amennyire csak tudsz, és fényképezz nagylátószögű objektívvel, tágas térben, hogy a perspektíva jól érzékelhető legyen!
A távolról kattintgatós lesifotós soha nem fog tudni olyan hatást kiváltani mint az, aki ott van, ahol a jelenet játszódik. Most merült fel benned az a kérdés, hogy mi van akkor, ha nem tudod a témát megközelíteni? Semmi. Akkor marad a ráközelítés, és a néző annyira nem lesz a kép részese, amennyire te sem vagy az fotózás közben.
Természetesen vannak helyzetek, amikor kivitelezhetetlen, hogy közel menj. A lényeg, hogy amikor csak teheted, élj a közelség nyújtotta lehetőséggel, tedd hatásossá a jelenetet és okozz a nézőnek igazi élményt!
Jó fotózást kívánok!
Szalay Krisztián
2018. 11. 2.