Az épületek a civilizáció szerves részét képezik. Egész történeteket mesélhetnek el, társadalmi helyzetről árulkodhatnak, és kommunikálhatnak bármit, amit csak a fényképész el tud képzelni és meg tud jeleníteni.

55. Épületek fényképezése

Az épületfotózás alapvetően a műszaki fényképezés területe, mégis nagyon sok amatőr és hobbi fotós szeret házakat és más építményeket fényképezni. Ahogyan már többször említettem, ez a tippsorozat csak olyan egyszerűségekkel foglalkozik, ami semmilyen fényképészeti jártasságot nem igényel.

Mielőtt konkrétan az épületekre térnénk, nem szabad szem elől téveszteni azt a tényt, hogy minden esetben kültéren fényképezünk. Ilyenkor gyakran előfordul, hogy az égbolt felől több fény érkezik mint amennyit a talaj vagy a környezet visszaver. Ennek hatására vagy az égbolt lesz túl világos, vagy az épületek és a talaj túl sötét. Illetve nem lesz olyan kontrasztos az égbolt, mint amilyennek szeretnénk láttatni. Emlékszel még, hogy mit kell ilyenkor tenni? Ha úgy gondolod, hogy nem árt az ismétlés, olvas el újra ezt és ezt a tippet. Most pedig jöjjenek az épületek.


A felvételre pillantva azonnal láthatóvá válik, hogy az égbolt sötétítésére melyik segédeszközt használta a fotós. Önmagában ez a mély kék szín és a hó kontrasztja szép rajzolatot biztosít a képnek. Zavaró elem nincs, csak a tájat látjuk a hegyekkel és a két házikóval. Ha jobban megnézed a képet, a távolabbi házikó jobb széle pont a jobb oldali függőleges aranymetszés vonalára esik. Ez a vonal osztja két részre a képet. A nagyobbik részben vannak a házak, a kisebbikben pedig csak a táj. Ez az arány hozzájárul a kellemes összhatáshoz.

Mivel házakról, épületekről beszélünk, nem látunk embereket, kutyákat, macskákat, jetit. Nincs semmilyen tevékenység, nincs semmi az épületen és a tájon kívül. A háttérben a táj mutatja meg nekünk a környezetet, az épület pedig maga a kép témája. Ha például egy jeti lapátolná a havat, akkor máris nem épületfotóról beszélnénk, hanem mondjuk egy zsánerképről. Az épületfotó az épületről szól. Ott nincs keresnivalója senkinek, mert csak megosztja a figyelmet.


Ahogy az előbb írtam, a tájleírást a háttér végzi, így nagyon fontos, hogy mit mutatunk meg, mit engedünk látni a nézőnek. A meredek utca magasan fekvő pontjáról jól belátni a tájat, amely tudatja velünk, hogy milyen környezetben állnak a házikók. Amikor lehetőség van a táj bemutatására, érdemes élni vele. Sokat lendít a kép összhatásán. A kompozíció harmadolt. A legfelső vízszintes harmadban az égbolt helyezkedik el, az alsó kétharmadban pedig az utca és a házak. Így működik a harmadolás a gyakorlatban. A délutáni lemenő napfény pedig gondoskodott az idilli hangulatról.


A jellegzetes távolkeleti épület tengelye a jobb oldali függőleges aranymetszés vonalára lett komponálva. Az előtérben a fa pedig lágyan díszíti a kompozíciót, és mivel az ottani környezetbe tökéletesen illeszkedik, így többlet információt is ad a nézőnek a helyszínről. Ez a kompozíció összenyomott térben készült, ami épületek esetében nem túl szerencsés választás, azonban a felvétel készítője ráközelítéssel tudta kiemelni a jellegzetes épület homlokzatát.

A hétköznapi fényképezésben nem a műszaki tökéletesség a lényeg, amikor házakat fotózol. Az a fontos, hogy jól kommunikáljon a kép, élmény legyen a felvételt nézni, és nem utolsósorban az, hogy örömöt jelentsen a kép elkészítése is.

Jó fotózást kívánok!

Fotótipp Blog

A fotótippek mellett olvasd el az alábbi cikkeket is!

Az arany óra varázsa

Minden napszaknak megvan a maga jellegzetessége, ami alapvetően meghatározza azt a látványt, ami szemünk elé tárul, és ezzel együtt fényképeink hangulatában is kulcsfontosságú tényezőként játszik szerepet. Az arany óra látványossága és képre gyakorolt hatása felülmúlhatatlan.

Mire jó a fehéregyensúly?

Annak ellenére, hogy a válasz végletekig egyszerű, mégis a hétköznapi fényképezésben az egyik leginkább figyelmen kívül hagyott és meg nem értett fogalom. Pedig jelentőségét és a képre gyakorolt hatását nem szabad alábecsülni.

Mitől lesz a néző a kép részese?

Akkor igazán hatásos egy kép, ha a néző a részévé tud válni. Úgy kell elkészíteni a fényképet, hogy még véletlen se érezze magát kívülállónak az, aki az alkotást szemléli. Hogyan kivitelezhető ez a fotográfia eszközeivel? Egy nagyon egyszerű kompozíciós technikával.

Mit ad neked a tippsorozat?

Tudást, amivel egyre szebb képeket tudsz készíteni. Sokan keresik a jó képek készítésének titkát. Egy laikus számára rejtély, hogy egy profi fotós hogyan képes egy átlagos témából is csodálatos fotót készíteni. Te is megtudhatod ezeket a titkokat. Szerezd meg ezt a tudást mielőbb!

Ezt egy kezdő is megérti?

Igen! Ezt a tippsorozatot teljesen kezdőknek írtam. Emberi nyelven, egyszerűen és érthetően. Azért, hogy aki még életében nem fotózott, az is könnyen elboldoguljon, és örömét lelje az alkotásban és a fényképezésben. Fejleszd a látásmódod egyszerűen, és készíts szebbnél szebb képeket!

Kinek ajánlott leginkább?

Az igényes embereknek. Azoknak, akik szeretik a szépet, szeretnének egyre jobb tartalmi és technikai minőségű képeket készíteni anélkül, hogy fotográfusnak kellene képződni. Nem ajánlott azoknak, akik azt gondolják, hogy már mindent tudnak. Ők azok, akik képtelenek a fejlődésre.

Hogyan lehet hozzájutni?

Iratkozz fel, és minden héten két tippet küldök neked emailben. Nem kell érte fizetned semmit, ez az én ajándékom neked. Annyit kérek tőled cserébe, hogy használd, és készíts szebbnél szebb fényképeket!

Szeretnék tippeket!