75. Hármas színhangzat
A hármas színhangzat akkor jelent nagy segítséget, ha három egymástól eltérő domináns színt akarunk a képen megjeleníteni úgy, hogy azok harmonizáljanak egymással. A színharmónia kulcsfontosságú fontos szerepet játszik az összhatásban.
Röviden ismételjük át az előző két színhangzatot, hogy még egyértelműbb legyen, hogy miről is van szó. Legelőször a tiszta komplementert vizsgáltuk, melynek lényege, hogy egy adott színnek megtaláljuk a kiegészítő színét. Ez két, egymástól jelentősen eltérő, ám mégis harmonizáló színpárt, azaz két színt jelent.
A tiszta komplementer után az osztott komplementerrel foglalkoztunk, ami már három szín együttes használatáról szólt. Adott volt egy fő szín, és kerestünk hozzá még kettőt, amelyek szomszédai a tiszta komplementerének. Tehát ebben az esetben a két kiegészítő szín igen közel áll egymáshoz a színkörön.
A most tárgyalt hármas színhangzat esetén annyi a különbség, hogy mindhárom szín jelentősen eltér egymástól. Három domináns szín együttes megjelenítése a cél úgy, hogy azok kellemes látványt eredményezzenek. A hármas színhangzat mindhárom színe egyenlő távolságra helyezkedik el a színkörön egymástól. Ha összekötnénk a színeket egy egyenlő oldalú háromszöggel, akkor a háromszög csúcsai jeleznék, hogy melyik az a három szín, amelyik a hármas színhangzatot alkotja.
Mindegy, hogy melyik három színről van szó, az a lényeg, hogy egyenlő távolságra helyezkedjenek el egymástól a színkörön. A fenti illusztráció erre ad nekünk két példát. Bele is képzelhetjük az egyenlő oldalú háromszöget a kör belsejébe, melynek csúcsai az egyes színekre mutatnak. Ezt a háromszöget képzeletben bármerre elforgathatjuk, és amely színekre mutatnak a csúcsok, azok a színek harmonizálnak egymással. Nézzünk erre a két pélára egy-egy fotót is.
Adott a sárgászöld szín, a narancs és a kékesibolya. Ez a három szín tökéletesen harmonizál egymással. A fotós nagyon ügyesen és tudatosan előre megválasztotta ezeket a színeket, és ezek alapján rendezte be a csendéletet. A kép magárért beszél. A három domináns szín uralja a kompozíciót. Az alátét és a deszka a narancs szín sötétebb tónusai. A fehér szín pedig semleges, ahogyan erről szó volt a legelső, színharmóniát tárgyaló részben.
Rikító és telt színek jellemzik a képet, és mégsem zavaró a színkavalkád, hanem éppen ellenkezőleg. Érezni lehet, hogy mindhárom szín jól megfér egymás mellett. Mondanom sem kell, hogy szintén profi munkáról van szó. Nem azért, mert a fotós méregdrága eszközzel fényképezett, hanem azért, mert odafigyelt ezekre az apróságokra. Mellékesen megjegyzem, hogy a vízalatti fotózásra vissza fogunk térni.
Bátorítalak, hogy kísérletezz a színekkel és próbáld meg a színhangzatok alapján elkészíteni a fotóidat! Semmi baj nincs azzal, ha elsőre nem megy kapásból. Képzeld el és tervezd meg, hogyan lehetne kivitelezni, majd készítsd el a képet! Kipróbálhatod ugyanazt a témát harmonizáló és nem harmonizáló színekkel is, hogy megfigyelhesd a hatásukat. Az a legfontosabb, hogy te magad megbizonyosodj a színek megfelelő használatának erejéről.
Jó fotózást kívánok!