Színes felvételeket csak akkor érdemes készíteni, ha a színek hozzásegítik a nézőt az üzenet megértéséhez, nem pedig elvonják figyelmét a lényegről.

73. Tiszta komplementer

A harmónia nem csak az arányokra és a kompozícióra vonatkozik, hanem a fényképen megjelenő színekre is. Ha a zenében két vagy több egymáshoz nem illő hangot szólaltatunk meg, akkor disszonáns hangzást kapunk. Ugyanez a helyzet a színek esetében is, és ezért fontos egymáshoz passzoló színekkel dolgozni.

A színek tudatos megválasztásában nyújt segítséget a színkör. Mielőtt részletesen rátérnénk a színek harmonizáló párosítására, vessünk néhány pillantást magára a színkörre!

A színkörben három csoportra oszthatók a színek. Elsődleges színek, másodlagos színek és harmadlagos színek csoportját különböztetjük meg. Az elsődleges színek a piros, a sárga, és a kék. Minden további színt ebből a három alapszínből származtatjuk. Az alapszínek jelentik a gyökerét minden más színnek, azaz minden színt ebből a háromból keverjük ki. A másodlagos színek az elsődleges színek keverékei. Ha például a kéket és a sárgát összekeverjük, zöldet kapunk. Így származtatjuk az elsődleges színekből a másodlagos színeket. A harmadlagos színeket pedig egy elsődleges és egy másodlagos szín keveréséből kapjuk meg.

Mindezt azért érdemes tudni, mert a színkör mutatja meg számunkra, hogy mely színek harmonizálnak egymással. Az együttesen harmonizáló színeket színhangzatnak nevezzük. Ma az egyik legalapvetőbb színhangzattal foglalkozunk, a tiszta komplementerrel. A komplementer kiegészítő színt jelent. Nézzük meg a következő illusztrációt, ami két példát is mutat nekünk a tiszta komplementer színhangzatra.


A tiszta komplementer a színkörön egy adott színnel pontosan szemben áll. Tehát egy színnek az a kiegészítő színe, ami szemben helyezkedik el vele a színkörön. A fenti ábrán láthatjuk, hogy a sárgásnarancs színnek a kékesibolya a kiegészítő színe, azaz a komplementere. A kékeszöld színnek pedig a vörösesnarancs a tiszta komplementere. Természetesen bármelyik színt kiválaszthatjuk, és ha megnézzük, hogy mi van vele pontosan szemben, az lesz a komplementer. Ennyire egyszerű. A szín és annak kiegészítő színe minden esetben harmonizálnak egymással.


A kékeszöld és a vörösesnarancs páros gyakorlati alkalmazását látjuk. A felvételen ez a két szín dominál leginkább, és mivel ez a kettő tökéletesen harmonizál, kellemes összhatást kapunk. Nézzünk még egy példát a tiszta komplementerre!


A színkör nem csak az élénk színekre vonatkozik, hanem az adott szín minden tónusára is, legyen az halvány vagy erőteljes, sötét vagy világos. Ezen a képen a kék és narancssárga színpárosra látunk egy olyan példát, ahol a fakó színek (szaknyelven telítetlen színek) jellemzik a képet. Ettől még ugyanúgy érvényesül a tiszta komplementer színhangzat hatása.

Nem beszéltünk még a fekete és a fehér színekről, valamint a szürkéről és annak összes árnyalatáról sem. Ezeket semleges színeknek tekintjük, mert egyáltalán semmiféle hatást nem gyakorolnak a színharmóniára. Nem javítják és nem is rontják azt. A semleges színek ezért nem részei a színkörnek. Feketét, fehéret, szürkét bármilyen színnel vagy színpárossal nyugodtan használhatunk bármikor.

A színeket az esetek túlnyomó többségében nem a fotózás pillanatában válogatjuk, hanem jóval előtte. A színek kiválasztása az előkészületi munkálatok szerves része. Hiszen ha már előre tudjuk, hogy kit fogunk fotózni és hol, akkor máris tudunk tenni annak érdekében, hogy színekben harmonizáló ruhát viseljen a fotózáson, ami passzol a helyszín domináns színeivel is. Ez persze csak egy kiragadott példa volt. Minél többször tudatosítod magadban, annál több megoldást is fogsz találni arra, hogyan teremthetsz harmóniát a színekkel a hétköznapi gyakorlatban.

Jó fotózást kívánok!

Fotótipp Blog

A fotótippek mellett olvasd el az alábbi cikkeket is!

Az arany óra varázsa

Minden napszaknak megvan a maga jellegzetessége, ami alapvetően meghatározza azt a látványt, ami szemünk elé tárul, és ezzel együtt fényképeink hangulatában is kulcsfontosságú tényezőként játszik szerepet. Az arany óra látványossága és képre gyakorolt hatása felülmúlhatatlan.

Mire jó a fehéregyensúly?

Annak ellenére, hogy a válasz végletekig egyszerű, mégis a hétköznapi fényképezésben az egyik leginkább figyelmen kívül hagyott és meg nem értett fogalom. Pedig jelentőségét és a képre gyakorolt hatását nem szabad alábecsülni.

Mitől lesz a néző a kép részese?

Akkor igazán hatásos egy kép, ha a néző a részévé tud válni. Úgy kell elkészíteni a fényképet, hogy még véletlen se érezze magát kívülállónak az, aki az alkotást szemléli. Hogyan kivitelezhető ez a fotográfia eszközeivel? Egy nagyon egyszerű kompozíciós technikával.

Mit ad neked a tippsorozat?

Tudást, amivel egyre szebb képeket tudsz készíteni. Sokan keresik a jó képek készítésének titkát. Egy laikus számára rejtély, hogy egy profi fotós hogyan képes egy átlagos témából is csodálatos fotót készíteni. Te is megtudhatod ezeket a titkokat. Szerezd meg ezt a tudást mielőbb!

Ezt egy kezdő is megérti?

Igen! Ezt a tippsorozatot teljesen kezdőknek írtam. Emberi nyelven, egyszerűen és érthetően. Azért, hogy aki még életében nem fotózott, az is könnyen elboldoguljon, és örömét lelje az alkotásban és a fényképezésben. Fejleszd a látásmódod egyszerűen, és készíts szebbnél szebb képeket!

Kinek ajánlott leginkább?

Az igényes embereknek. Azoknak, akik szeretik a szépet, szeretnének egyre jobb tartalmi és technikai minőségű képeket készíteni anélkül, hogy fotográfusnak kellene képződni. Nem ajánlott azoknak, akik azt gondolják, hogy már mindent tudnak. Ők azok, akik képtelenek a fejlődésre.

Hogyan lehet hozzájutni?

Iratkozz fel, és minden héten két tippet küldök neked emailben. Nem kell érte fizetned semmit, ez az én ajándékom neked. Annyit kérek tőled cserébe, hogy használd, és készíts szebbnél szebb fényképeket!

Szeretnék tippeket!